上智大学 ファカルティ・ディベロップメント
FD委員会概要
FD委員会委員長あいさつ
FD関連規程
FD委員会委員名簿
連絡先
イベント
講演会等
研修会
学生による授業アンケート
実施概要
報告書
Good Practice
その他の活動内容
教育活動支援情報
授業支援プログラム
刊行物
外部機関の研修情報
外部機関へのリンク集
ファカルティ・ディベロップメント TOP
ファカルティ・ディベロップメント
ファカルティ・ディベロップメントTOP > 学生による授業アンケート > Good Practice 上智大学のWEBサイトへ
 
学生による授業アンケート 【←学生による授業アンケートへ戻る】
Good Practice

SUSTAINABLE DEVELOPMENT

杉浦 未希子(グローバル教育センター 准教授)

受賞のコメント

Good Practice Awardに選出いただき、ありがとうございます。この授業は、文部科学省「大学の世界展開力強化事業」として採択されたSAIMSプログラム(Sophia-International Mobility for Students Programme)の一部です。

授業および課題は全て英語で行われます。受講生は上智正規生に加えASEANからの受入留学生および他プログラムからの留学生で、FLAを除く他の全学共通科目と比べ学生の留学生率・外国国籍率が高いのが特徴のひとつです。

この授業では、「Sustainabilityとは何か」という基本的な問いに理論と実践の両方から取り組みました。国籍・学部・学年も様々な学生の皆さんに、いかに積極的な授業参加(いわゆるアクティブ・ラーニング)を通じて達成感を得て頂くか、その仕込みと工夫と対応で毎回必死かつ満身創痍の状況ですが、学生の皆さんの「学びが楽しい」という真摯かつ素直なリアクションが何よりの励みになり、今回の結果に結びついたと思っています。ありがとうございます。

今後も全学で英語による授業が増える中、今回の受賞を期に「アクティブ・ラーニング」と「英語による教授方法」の二点で、教える側の学びを今後の全学共通科目授業に活かせていけたら、と思っています。

学生のコメント

  • 一貫したテーマをSDGsというタイムリーな話題とからめ、持続可能な開発について新しい角度から見ることができた。
  • Moodleに授業フィードバックを書き込む形式が、最初は緊張したが、他学生や先生からのコメントをもらってやる気につながった。
  • 参加型の授業で自分たちで調べる課題も多く、新しい発見がたくさんあった。
  • 授業が英語で行われるため、沢山の知識とともに様々な英語表現を学ぶことができた。
  • 留学生率が高く、最初は緊張したがプレゼン準備等のグループワークを通じて一緒に授業課題に取り組むことで自信が得られた。
  • I thoroughly enjoyed the topics covered in the course. I was able to learn about a new subject area that will be beneficial in my future. The professor was passionate about the subject
  • It was an interesting course, although on a basic level it gave me some useful insights about sustainability problems and how to solve them
  • I am satisfied with the course. Teachers really committed with during the class session. Materials given are also help me a lot. I have deeper understanding on what is actually this course about.
  • I was able to understand the global developmental goals and found this course very much related to my studies

講義概要

“Sustainable Development” is one of the controvertial issues these days. It needs for global efforts and we all have been included without exceptions.

How can we approach to achieving such goal?

In order to find some clue for solutions, we need to know what we really need and need not, what the historical background is, what the environmental carrying capacity as our limits, and how to balane environment and human society.

This course provide students with opportunities for thinking over what the future development we really want.

English ability is required.

到達目標

-Students will learn the historicla background of this concept

-Based on the understanding the background, students will see how important but difficult to get win-win-win situation among environment, economy, and society.

-As one of the final achievement of this course, students can present their own unique idea about how to achieve sustainable development.

Active participation is expected.

2015年度秋学期一覧へ戻る

 
Copyright (C) 2007 SOPHIA. All Rights Reserved.
このページの先頭へ